امید ظریفی

امید ظریفی
سَرگَشتِۀ مَحض‌ایم و دَرین وادیِ حِیرَت
عاقِل‌تَر اَز آن‌ایم کِه دیوانِه نَباشیم

حتا هنوز هم، هم‌چنان همین!
تا ببینیم خدا چی می‌خواد...
بایگانی
پنجشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۴۳ ب.ظ

ثابتی در تبعیدِ ابدی

در شمارۀ دوم ایوان و در نوشتۀ «دیدار رخ‌سارِ جستار» کمی در مورد جستار حرف زدم و تعریف‌های زیر را از صفحۀ آخر کتاب‌های مجموعۀ جستار روایی نشر اطراف آوردم؛ تعریف‌هایی که به خوبی تفاوت مقاله و جستار و جستار روایی را مشخص می‌کند.

 

 

از همان بار نخست که کتاب فقط روزهایی که می‌نویسم را ورق زدم و کلمات بالا را خواندم، جرقه‌ای در ذهن‌م زد برای نوشتنِ یک جستار روایی علمی. نمی‌دانم این اسم قبلن وجود داشته یا نه، اما چیز خاصی هم نیست، همان جستار روایی است که موضوع‌ش یک مسئلۀ علمی است. اواخر تابستان بود که موقعیت‌ش پیش آمد تا چنین متنی را برای شباهنگ (نشریۀ گروه نجوم دانش‌کدۀ فیزیک‌مان) بنویسم. اولِ کار در نظرم بود که حجم نوشته‌ام حدودن دو برابرِ مقدار فعلی بشود، اما اگر می‌خواستم تا این حد پیش ببرم‌ش، خیلی تخصصی می‌شد و دیگر نمی‌شد اسم جستار روایی علمی روی‌ش گذاشت و آن را مناسب برای مخاطبِ [تقریبن] عام دانست. این شد که به جای 3000 کلمه‌ای که در ذهن‌م بود، به همین 1600 کلمه‌ای که پیشِ روی شماست راضی شدم. 

همگی بعضی از ثوابت بنیادی طبیعت را می‌شناسیم. عددهایی که در جاهای مختلف فیزیک با نمادهایی جالب نمایان می‌شوند؛ مثلِ سرعت نور c، ثابت جهانی گرانش G و ثابت پلانک h که هرکدام مقدار عددی خاص خود را دارند. اگر بخواهم خلاصه بگویم، سعی کرده‌ام در این نوشته با مورد آخر -یعنی ثابت آقای پلانک!- کمی بازی کنم. سوال اصلی این است که اگر این ثوابت به‌جای مقدار فعلی‌شان، مقدار دیگری داشتند چه بلایِ قابل ملاحظه‌ای بر سر دنیایمان می‌آمد؟! مثلن چه می‌شد اگر سرعت نور به‌جایِ 300000 [کیلومتر بر ثانیه] برابر 600000 [کیلومتر بر ثانیه] بود؟! از نظر من که سوال جالبی است و جای فکر بسیاری دارد. اگر مشتاق‌ید که با زبانی ساده کمی بیش‌تر در مورد این وضوع بدانید، احتمالن خواندنِ این نوشته کمک خوبی به‌تان می‌کند. (-:

 

 ثابتی در تبعیدِ ابدی - 1.0 مگابایت

 شمارۀ سیزدهم نشریۀ شباهنگ - 11.7 مگابایت

 

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۸/۰۷/۲۵
امید ظریفی

نظرات (۴)

۲۵ مهر ۹۸ ، ۱۳:۴۲ خورشید ‌‌‌

آخیش. انقدر دلم می‌خواست همچین چیزهایی بخونم. ادامه‌دار باشه کاش. باز عم از این دست نوشته‌ها بنویس لطفاً.

پاسخ:
بسیار خوش‌حال‌‌م که خوش‌آیند بوده.
چندتا موضوع برای نوشتن توی ذهن‌م هست که امیدوارم بتونم با این فاز در موردشون بنویسم.

آقا به قول بعضی‌ها، جستار روایی علمی «دوست داشتنی»‌ای بود :) دلم نیومد تشکر نکنم! پس تشکر...

 

-----

یه مسأله دیگه که میشه در ادامه همین داستان بهش فکر کرد، تاثیر عوض کردن ثابت پلانک تو جهان اولیه هست. چون ما و بقیه (!) ادامه اختلالات کوانتومی ابتدای کیهان هستیم (در سطح ماده و فیزیک !)، پس این ثابت اون موقع خیلی مهم بوده (!). شاید دو برابر کردن ثابت پلانک معادل با عوض کردن کل ماجرا باشه ( البته این خیلی بعیده شاید). ولی یه بحثی که تو تنظیم ظریف مطرح میشه همینه: اگه نسبت ثوابت طبیعت به هم بخوره، اصلا بدیهی نیست که شرایط مناسب حیات ما همچنان به وجود بیاد.

سپاس

پاسخ:
خواهش می‌کنم آقا. خوش‌حال‌م که دوست‌داشتنی بوده! (-:

+ آره، بحث خیلی جالبی‌ئه. اتفاقن دو-سه روزه که به‌واسطۀ مناظرۀ سال 2014 کرول و کریگ یه مقدار بیش‌تر درگیر مسئلۀ تنظیم ظریف شدم. (البته اصل مناظرۀ اون‌ها در مورد یه موضوع دیگه‌ست.) اما خب همون‌طور که توی خود نوشته هم گفتم، هنوز خودم درگیر این سوال هستم که اصلن پرسیدنِ این‌که آیا ثابت پلانک می‌تونه یه مقدار دیگه داشته‌باشه یا این‌که چرا مقدارش این‌قدره، درست‌ه یا نه.
۲۷ مهر ۹۸ ، ۱۳:۵۶ حورا رضایی

جستار روایی علمی‌ات رو خوندم، حتی یه جاهایی احساس کردم دارم بابی‌دقتی می‌خونم، برگشتم دوباره خوندم؛ اما در کمال صداقت باید عرض کنم غیر از چای‌نبات صفحه‌ی اول و تصاویر آخرالزمانی صفحه‌ی دوم چیز زیادی نفهمیدم.

از شوخی گذشته، نثر روانی داشت، دمَت گرم.

پاسخ:
بسیار خرسندم بابت خوانش‌ش.
می‌گن اگه ارائه‌دهنده موضوعی رو خوب فهمیده باشه، باید بتونه جوری اون رو توضیح بده که همه بفهمن‌ش. پس احتمالن اشکال از من‌ه! (-:
۲۷ مهر ۹۸ ، ۱۵:۵۱ حورا رضایی

فرزندم، انقدر سریع دفاعت رو از اثرت برندار. دانسته‌های من از علم فیزیک اندازه‌ی دانسته‌های علم فیزیک از منه. خوبه خودت داری می‌گی جستار روایی علمی؛ پس عجیب نیست که افرادی که از این علم دور هستن، کامل متوجهش نشن. 

پاسخ:
حالا یه‌مقدار شکست نفسی و این‌ها هم بود توی جواب‌م. (((-:
خودم به‌ترین مخاطب‌های این نوشته رو بچه‌های سال اول فیزیک می‌دونم، یعنی کسایی که با آزمایش‌های اولیه و مهم قرن بیستم آشنا باشن.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">