امید ظریفی

امید ظریفی
سَرگَشتِۀ مَحض‌ایم و دَرین وادیِ حِیرَت
عاقِل‌تَر اَز آن‌ایم کِه دیوانِه نَباشیم

حتا هنوز هم، هم‌چنان همین!
تا ببینیم خدا چی می‌خواد...
بایگانی
چهارشنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۸، ۰۳:۱۳ ب.ظ

ریضـــ پلاس ـــفیز

رابرت دایکراف توی یه قسمت از سخنرانی آغازین خودش توی همایش The Universe Speaks in Numbers، که چند روز پیش توی IAS برگزار شد، یه دیالوگ جالب از فاینمن و عطیه گفت که نقل به مضمون‌ش می‌کنم.

 

ریچارد فاینمن: برای کسانی که خیلی از ریاضیات سر در نمی‌آورند بسیار سخت است که زیبایی‌های طبیعت، عمیق‌ترین زیبایی‌های طبیعت، را احساس کنند... اگر شما می‌خواهید برای قدردانی از طبیعت به مطالعه‌ی آن بپردازید، باید بتوانید به زبانی که او صحبت می‌کند، صحبت کنید... با این حال، من فکر می‌کنم اگر در حال حاضر تمام ریاضیاتی که تا کنون فراگرفته‌ایم یک‌باره از بین برود، فیزیک فقط به مدت یک هفته عقب می‌ماند!

مایکل عطیه: البته این یک هفته همان هفته‌ای است که خدا در آن جهان را آفرید!

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۸/۰۳/۱۵
امید ظریفی

نظرات (۶)

:دی من وقتی گفتین فاینمن و عطیه فکر کردم شوخی می‌کنین :))
پاسخ:
شوخی چرا؟! (-:
آخه فکر کردم اسم کوچک یکیه :)) الکی یه چیزی پرونده :)) مثلا یه دوست
پاسخ:
نه، جدی بوده کاملن! (-: البته دیالوگ حضوری نبوده. بعدها عطیه این جواب رو به جمله‌ی فاینمن داده.
فیزیک واقعا به ریاضیات نیاز داره البته که ریاضیات اگه فیزیک نباشه کاربردی نداره:))
پاسخ:
همیشه بحث‌های زیادی راجع‌به این موضوع، از دیدگاه‌های متفاوت، انجام شده. راست‌ش جمله‌تون رو هم می‌‌پذیرم و هم نمی‌پذیرم! (-:
متوجه شدم :)
پاسخ:
(-:
۱۹ خرداد ۹۸ ، ۱۵:۱۸ چارلی ‌‌‌
من همیشه عاشق این کل کل بین ریاضی‌دان‌ها و فیزیک‌دان‌ها بودم! خیلی طعنه‌های هوشمندانه‌ای میزنن بهم دیگه :) هنوز از هیلبرت عصبانیم من. «فیزیک پیچیده‌تر از اونیه که به فیزیکدان‌ها سپرده بشه.»

+ ربطی نداره البته، ولی یاد اون حرف فاینمن افتادم که می‌پرسه اگر قرار بود تمام اطلاعات علمی ما نابود بشه و فقط یک جمله به نسل‌های آینده منتقل بشه، چه جمله‌ای می‌تونست بیشترین اطلاعات رو شامل بشه؟ بعد خودش جواب میده که این جمله: 

all things are made of atoms—little particles that move around in perpetual motion, attracting each other when they are a little distance apart, but repelling upon being squeezed into one another.

پاسخ:
همین‌طوره. لذت‌بخش‌ن واقعن (-:

+ فکر کنم نشنیده بودم این جمله‌ی فاینمن رو. این هم جالب بود!

راس میگه.ادموقت ریاضی میدونه خیلی ظریف تر و قدرشناس تر درک میکنه طبیعت رو.چون برای یاد گرفتن اون قسمت از ریاضی دهنش سرویس شده.و بهتر میفهمه که چجوری ریاضی خونه تو بدن فیزیک.

 

پاسخ:
به‌نظرم زیباییِ ساختار ریاضی‌ئه که باعث این موضوع می‌شه، نه پتانسیل سرویس‌کردن دهان! (-:
توی پرانتز: البته فاینمن اصلن به ریاضی نمی‌زنه، به ریاضی‌دان‌ها می‌زنه!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">