امید ظریفی

امید ظریفی
سَرگَشتِۀ مَحض‌ایم و دَرین وادیِ حِیرَت
عاقِل‌تَر اَز آن‌ایم کِه دیوانِه نَباشیم

حتا هنوز هم، هم‌چنان همین!
تا ببینیم خدا چی می‌خواد...
بایگانی
سه شنبه, ۷ خرداد ۱۳۹۸، ۰۹:۵۸ ق.ظ

جرم * سرعت * فاصله = سوختِ خدا!

 

با تفکر عمیق در مورد این موضوع، من فکر می‌کنم همان‌طور که نور کوتاه‌ترین فاصله‌ی فضایی را -زمانی که از یک محیط وارد محیط دیگر می‌شود- طی نمی‌کند، مسیری که دارای کوتاه‌ترین فاصله‌ی زمانی باشد (همان اصل فرما) را هم طی نمی‌کند. در واقع، چه چیزی می‌تواند بین زمان و مسافت اولویت قائل شود؟ نور نمی‌تواند مسیری که دارای کم‌ترین زمان است و مسیری که دارای کوتاه‌ترین فاصله است را به‌طور هم‌زمان طی کند. اما اصلن چرا نور باید یکی از این دو مسیر را بر دیگری ترجیح دهد؟ علاوه بر این، چرا فقط باید همین دو مورد را دنبال کنیم؟ نور مسیری را انتخاب می‌کند که دارای مزیتی واقعی باشد؛ یعنی مسیری که در آن مقدار کنش [از دیدگاه مائوپرتیوس، حاصل‌ضرب جرم در مسافت طی‌شده در سرعت جسم] کمینه شود.

اکنون باید توضیح دهم که منظور من از کنش چیست...

کنش، انبار اصلی طبیعت است و نور در حرکت خودش تا حد ممکن در مصرف آن صرفه‌جویی می‌کند.

من از اعتراض‌هایی که بعضی ریاضی‌دان‌ها، به «علل نهایی»‌ای که در فیزیک مطرح می‌شود، دارند آگاه‌ام؛ و تا حدودی هم با آن‌ها موافق‌ام. معتقدم که این «علل نهایی» خالی از اشکال نیستند. خطایی که فرما و کسانی که دنباله‌روی او بودند مرتکب شده‌اند، تنها نشان‌دهنده‌ی این است که اغلب، استفاده از [نتایج کارهای] آن‌ها خطرناک است.

نمی‌توان تردید کرد که همه‌چیز توسط یک موجود برتر سامان‌دهی می‌شود. زمانی که او بر روی ماده‌ای تاثیر می‌گذارد، نیروهایی که قدرت او را نشان می‌دهند، رفتار آن ماده را تغییر می‌دهند؛ که نشان‌دهنده‌ی حکمت او است.

بعد از مردان بزرگی که روی این موضوع کار کرده‌اند، با جرئتِ بسیار زیادی می‌گویم که من اصلی را مطرح کرده‌ام که همه‌ی قوانین طبیعت از آن ناشی می‌شوند. ... چیزی که در فکرکردن به این قوانینِ بسیار زیبا و ساده موجب رضایت ذهن انسان می‌شود، این است که ممکن است آن‌ها تنها چیزهایی باشند که سازنده و گرداننده‌ی این جهان ایجاد کرده تا تمام پدیده‌های جهانِ قابل مشاهده را توضیح دهند.

 

بخشی از

Maupertuis, “The agreement between the different laws of Nature that had, until now, seemed incompatible,” read to the Académie des Sciences, April 15, 1744

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۳/۰۷
امید ظریفی

نظرات (۳)

شما فیزیک میخونین؟

اتفاقا الان چیزی رو که مطرح کردی درمورد اینکه نور چرا باید به جائیش باشه که کدوم مسیر رو بره، من برای حرکت الکترون تو یه مدار جریان اتصال کوتاه مطرح کردم.و جواب درست درمونی نگرفتم.نمیدونستم این مشکل،تکرار شده توی مسئله نور.

ممنونم که که گفتین.تاحالا بهش فکر نکرده بودم.

پاسخ:
در مورد رشته، بله فیزیک می‌خونم.

و این‌که، خواهش می‌کنم! فقط متوجه نشدم که شباهتی که بین این دوتا مسئله پیدا کردید دقیقن چی‌ئه. صرفن مسئلۀ این‌که کدوم‌وری حرکت کنن؟
و این رو هم در نظر داشته باشید که حرف نهایی مائوپرتیوس اصلن درست نیست. اصل فرما به‌خوبی کار می‌کنه. (-:

وای چقد خوشحالم که یه فیزیکی دیگه میبینم!واااای ^_^ چرا رخ ننمائیده بودید؟! عی وای (((:

اینکه اهمیت دادن به مسیر ها بیشتر مد نظر مسئله بود.حتی بحث اتصال کوتاه هم مهم نیست.مسئله اینه که اخه چرا جریان باید براش مهم باشه که فلان جا مقاومت داره و فلان جا سیم خالیه.تو مدارای موازی بود که فکر کنم جریان ثابت بود.حتی تو سرعت جا به جایی هم تاثیر چندانی نداره که از کدوم بره.ولی میبینیم میلش به سیم خالی بیشتره.حتی درصورتی که هنوز وسط مدار و اون مقاومت رو به چشم ندیده جریان، و از قبل ازش مطلعه.اصلا این جریان مگر شعور دارد.مگر میفهمد.چه اهمیتی برایش دارد.

اونجا که گفتین نور اصلا چرا باید براش مهم باشه که مسیرو بچسبه یا زمان.منو یاد این مسئله انداخت.

من هیچی از این اصل ها و حرف های نهایی نمیدونم (:

پاسخ:
نمی‌دونم والا! من که خیلی وقت‌ه این‌جام. (-:
و اگه اشتباه نکنم شما در حال ورود به دانش‌گاه برای خوندنِ فیزیک‌ید! درست‌ه؟

و اما بحث اصلی! بسیار سوال خوبی‌ئه. برای جواب‌دادن به‌ش کافی‌ئه بدونیم کارکرد مقاومت‌ها و چه‌گونگی حرکت الکترون‌ها به چه صورت‌ن. مثلن یه مدار موازیِ دو تکه‌ای رو در نظر بگیرید. حقیقت این‌ه که این‌طور نیست که وسط سیم‌ها یه تابلوی جادویی زده باشن و روی اون خطاب به الکترون‌ها نوشته باشن: "مقاومت این مسیر فلان‌قدر است. آهسته برانید!" و الکترون‌ها هم نیاز نیست که بیان این تابلو‌ها رو ببینن و با هم مقایسه کنن تا بفهمن کدوم‌وری باید برن! (-:
نکته توی نحوه‌ی کارکرد مقاومت‌هاست. حقیقت این‌ه که الکترون‌ها توی سیم به‌صورت کاتوره‌ای در جهت‌های مختلف حرکت می‌کنن و در بین مسیرشون هی به بقیه‌ی اتم‌ها برخورد می‌کنن و تغییر مسیر می‌دن (اثر جمعی این داستان رو می‌گیم مقاومت). از طرفی به‌خاطر میدان الکتریکی‌ای که به‌واسطه‌ی باتری توی مدار هست، بالاخره در مجموع به یه سمتی کشیده می‌شن (که می‌شه همون جریان). حالا اون موادی که مقاومت‌شون بیش‌تره، صرفن نوع و چینش اتم‌هاشون طوری‌ئه که الکترون‌ها بیش‌تر با اون‌ها برخورد می‌کنن و از مسیر اصلی‌شون منحرف می‌شن. این می‌شه که در مجموع جریان کم می‌شه. پس اصلن قرار نیست یه الکترون قبل از دو راهی به این فکر کنه که باید کدوم‌وری بره. به‌صورت رندم یه‌وری می‌ره بالاخره؛ اما اگه سمت بدی رفته باشه به‌ضرر خودش‌ه و بیش‌تر معطل می‌شه. (-:

به اسم امید ظریفی نمیومد فیزیک بخونه.اون باری ک تو پست اخر چارلی کامنتتون رو دیدم فک میکردم خبر های دغ رو دنبال میکنین و وبلاگتون احتمالا به شعر و محل تولد و گل و بلبل و کمی جناحین سیاسی تعلق داره.همچنین کفش کالج میپوشه این امید ظریفی.

:| اصلا بر چه مبنایی اخه.برچه مبنایی.چرا شرلوک هلمز نشدم.

ببخشید خلاصه پیش پیش چقد نظر راندیم بر استیلتان.

بله ^__________^ دارم میرم دیگه.امروز فردا.^_^

یعنی الکترون سوال اصلی نیست.مسیر سوال اصلیه.تفاوت عملکرد توی حقیقت مسیره نه خود عبور کننده. توضیح مفصلی بود باب بینش جدیدی باز شد...ممنونم.

ولی بازم نمیتونم قبول کنم این ساختار و دمو دستگاه عوارض جانبیش یا سود و عملکرد مفیدش به معطل شدن یا نشدن الکترون ختم بشه.به نظرتون یه نظام به این پیچیدگی، فقط همین چیز رو در اخر قراره در بر بگیره؟

پاسخ:
عجب! فکر کنم به‌تر باشه که از قسمت اول نظرتون بگذریم سریع‌تر! (-:
+ خواهش می‌کنم. خوش‌حال‌م که مفید بوده.

و در مورد قسمت آخر نظرتون هم باید بگم که نگرانی‌تون به‌جائه. این مدلی که طبق اون جواب دادم، یه مدل در حد فیزیک پایه‌ست و دیدگاه کلاسیک‌طوری داره به قضیه. اشتباه نیست، اما کاملِ کامل هم نیست. می‌دونیم که ذرات کوچیکی مثل الکترون رو باید طبق مکانیک کوانتومی فرمول‌بندی و بررسی کنیم، نه فیزیک کلاسیک. اون‌موقع است که دیگه کامل و جامع می‌تونیم همه‌ی‌حرف‌ها رو بزنیم و سوال‌ها رو جواب بدیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">