امید ظریفی

امید ظریفی
سَرگَشتِۀ مَحض‌ایم و دَرین وادیِ حِیرَت
عاقِل‌تَر اَز آن‌ایم کِه دیوانِه نَباشیم

حتا هنوز هم، هم‌چنان همین!
تا ببینیم خدا چی می‌خواد...
بایگانی
سه شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۴، ۰۹:۵۸ ق.ظ

نشت دوست!

سلام...

همانطور که به احتمال زیاد می‌دانید جناب آقای رضا امیرخانی کتابی دارند به نام "نشت نشا". به قول خودشان جُستاری در پدیده‌ی فرار مغزها. ایشان معتقدند که آن‌هایی که می‌روند فرار نمی‌کنند، زیرا کسی دنبالشان نگذاشته که! بلکه این مهاجرت به "نشت" بیشتر می‌خورد. همچنین کسانی که می‌روند لزومن مغز نیستند، بلکه "جوان"هایی هستند که دنبال امکانات بیشتر می‌گردند و معتقدند که آن‌ور آب این‌چنین است. پس به نظر ایشان (و همچنین بنده) عبارت "نشت نشا" بیشتر به این پدیده می‌خورد تا فرار مغزها.

غرض از این مقدمه اینکه بنده یک دوستی دارم به نام امیررضا پوراخوان (آرپا - ARPA arpa) که المپیاد کامپیوتری است و همسال خودم و تا چند وقت پیش مدرسه‌مان و کلاسمان هم یکی بود. حالا چرا تا چند وقت پیش؟! عرض می‌کنم. مرحله 2 داد و با اختلاف کمی افتاد. بعد از قبول نشدنش اتفاقاتی افتاد که تنها راه ادامه دادن المپیادش این بود که برود تهران. اول کار تصمیم گرفت در یک عملیات ضربتی (!) برود حلی1! همه چیز هم اوکی بود و مدرسه هم قبول کرده بود. اما همین یکی-دو هفته پیش آموزش و پرورش زد زیرش که:

- نه خیر، حلی1 نمی‌شه!

- چرا آخه؟!

- به شما ربطی نداره. نمیشه! میفهمی؟! نمیشه... D: (خنده تلخ من از گریه غم‌انگیزتر است!)

خلاصه حلی1 جواب نداد و نوبت انرژی رسید! دقیقن نقطه مخالف حلی1! رفتند و با مدیرش صحبت کردند و اتفاقن خیلی هم تحویلش گرفت و امتحانی داد (کُدینگ و تئوری) و همین دیروز (یا پَریروز) بود که زنگش زدند که قبول شده؛ و حالا دارد می‌رود. دارد می‌رود تهران. انرژی! (:

اگر مستند میراث آلبرتا 1 را به صورت اُریجینال خریده باشید، جملاتی بسیار زیبا پشت جلدش نوشته شده که خودتان بخوانید:

و ما تا ابد می‌مانیم...

آنها که می‌روند وطن‌فروش نیستند. آن‌هایی که می‌مانند عقب مانده نیستند. آن‌هایی که می‌روند، نمی‌روند آن طرف که مشروب بخورند. آنهایی که می‌مانند، نمانده‌اند که دینشان را حفظ کنند. همه‌ی آنهایی که می‌روند سبز نیستند. همه ی آن‌هایی که می‌مانند پرچم به دست ندارند. آن‌هایی که می‌روند، یک ماه مانده به رفتنشان غمگین می‌شوند. یک هفته مانده می‌گریند و یک روز مانده به این فکر می کنند که ای کاش وطن جایی برای ماندن بود. و آن‌هایی که می‌مانند، می مانند تا وطن را جایی برای ماندن کنند.

حال این دوست ما به جهت فرارش به تهران (: نقیضه‌ای بر "و ما تا ابد می‌مانیم..." آورده که باز هم خودتان بخوانید:

آنها که می‌روند وطن‌فروشند. آن‌هایی که می‌مانند عقب مانده‌اند. آن‌هایی که می‌روند، می‌روند آن طرف که مشروب بخورند. آن‌هایی که می‌روند، می‌روند که دینشان را به فنا بدهند. همه‌ی آنهایی که می‌روند سبزند. هیچ کدام از آنهایی که می‌مانند پرچم به دست ندارند. آن‌هایی که می‌روند،یک ماه مانده به رفتنشان خوش‌حال می‌شوند، یک هفته مانده خنده می‌کنند و یک روز مانده به این فکر می‌کنند که ای کاش زودتر رفته بودند. و آن‌هایی که می‌مانند هم تا چند سال دیگر می‌روند تا وطن را خالی از سکنه کنند.

اما از شوخی گذشته از صمیم قلب باید بگویم که خیلی خوشحالم! چون ادامه می‌دهد و ان‌شاءالله به حقش هم می‌رسد. (:

همین...

 

پ.ن: خطاب به یکی از دوستام (ربطی به این پست و شخص مورد خطاب نداره) :

برادر! باور کن از دستت ناراحت نیستم (: اگه قرار باشه به خاطر همچین چیز کوچیکی از ته دل از یه نفر متنفر بشم که دیگه زندگی، زندگی نمیشه!

 

همگی موفق باشید...

یاحق

 

بعدن نوشت:

یک سری اتفاقات برای این دوستمون آرپا افتاد که گفت بنویس! اطاعت امر (!) :

در یک اقدام کاملن دیدنی حلی1 زنگ زد بهش گفت که آموزش و پرورش برای خودش گفته نمیزاریم بیای اینجا! تو بلند شو بیا؛ ما خودمون درستش می‌کنیم! و در این زمان آرپا بین حلی1 و انرژی گیر افتاد و آخرش هم رفت انرژی! همین... (:

 

 

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۳۱
امید ظریفی

نظرات (۱۰)

خیلی چاکریم آقا!
لطف داری!
 و آن‌هایی که می‌مانند هم تا چند سال دیگر می‌روند تا وطن را خالی از سکنه کنند.
این تیکه خیلی فنی بود ها! یعنی یه دفه به ذهنم رسید D:
یک هفته مانده خنده می‌کنند 
این هم نشون می‌داد کاملن یزدی‌ام D:
ضمنن اگه می‌شه، اون ARPA رو arpa بنویس :)
عادت ندارم خودمو بزرگ ببینم!
بازم مخلصیم!
پ.ن:الان جدی من نشت کردم؟ یعنی یزد نشتی داره؟!
پاسخ:
1. سلام... (:
2. ما بیشتر!
3. میدونی که یزد وطن من نیست. من وطن رو قبلن خالی از سکنه کردم!
4. کلن یزدی ها مشخصه یزدی ان!
5. الآن اصلاح می شود...
6. کلن عادت خوبی هم نیست (:
پ.ن' (!) : میخوای بگم فرار کردی؟!

۳۱ شهریور ۹۴ ، ۱۲:۱۸ علیرضا توفیقی محمدی
درکل داره میره دیگه! چیکار میشه کرد! :)
امیدوارم رفتنش به سود اش بشه :)

درکل نشت و اینا دیگه نمیشه گفت دیگه! :D درکل یزد همه‌ش نشتی میشه از این لحاظ، بچه‌ها حالا نرن، بعد کنکور شریف قبول میشن (ان‌شاءالله) میرن! :)
پاسخ:
به به آقای توفیقی...
ان شاءالله هممون به هرچی صلاحمونه برسیم...
خلاصه نشت زودهنگامی بود! (:
۳۱ شهریور ۹۴ ، ۱۵:۱۷ امیررضا شهابی
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
سلام
این پدیده "فرار مغز ها" خیلی منو نارحت میکنه، واقعا بده که وضع کشورمون باید اینطوری باشه...
دوست دارم ببینم چار روز دیگه که نفت و گازمون تموم میشه و صنعتم نداریم مردم میخوان چکار کنند...
کلا وضعمون توی علم عملی (صنعت) برا خلاف تئوریش خیلی بده...
به امید روزی که به خودمون بیایم...
پ.ن: ***** ** **********
ممنون
پاسخ:
سلام...
جانا سخن از زبان ما (+ یه عده دلسوز وطن) میگویی!
متاسفانه نگاه دولت (هر دولتی تا حالا) به مسائل علمی مخصوصن آموزش و پرورش خیلی کوته بینانه و سطحیه!
وقتی نمیخوان بفهمن که چرا آمار پرونده های قضایی ما حدود 1000 برابر ژاپنه، همین میشه دیگه! اگه یه آموزش درست کشور داشت خیلی چیزها حل می شد. چون یه نفر حداقل 12 سال با این آموزش بزرگ میشه و به راحتی میتونن روش تاثیر بزارن...
اون موقع میشد که مسئله حجاب حل میشد، مسئله رفتن دانشجوها حل میشد، خلاف کمتر میشد و جوونا به جای الاف گشتن میرفتن حداقل یه کار در جهت پیشرفت خودشون و کشورشون می کردن...
ولی کو گوش شنوا...
این همه بزرگان به خودشون میزنن که همینطور آموزش و پرورش رو ول نکنید به امون خدا ولی...!
خیلی دیگه زیاد شد و از این شاخه به اون شاخه پریدم (-:

پ.ن' : ما چاکریم...
+امید:
اولن که خودت داری می‌گه دیگه، خودت زودتر نشت کردی!
ممنون از اصلاحت.بگو آقا! من مشکلی ندارم!
آهای مردم؛ من فرار کردم! من از شهرم فرار کردم! از یزد فرار کردم!
ببین! نکنه فکر کردی چیزی واسه از دست دادن دارم؟ خونوادمو دارم ول می‌کنم...
 زندگیمو...
دوستامو...(می‌دونی چه‌قد به این وابسته بودم که زنگ تفریح که می‌خوره بریم با هم رو اون وسیله‌ـه بشینیم؟)
از اون بالاتر امنیت شهرمو...این که بدونم هر لحظه یکی بالا سرمه که اگه دست از پا خطا کنم گوشمو می‌گیره؟
چی‌فکر کردی امید؟ فکر می‌کنی من خوش‌حالم الان؟ اینا چرته بابا! دل‌خوش کنکه.من می‌رم تهرون که مشروب بخورم؟ از یک هفته مونده خندیدم؟ رفتم که بگم عقب مونده نیستم؟
اینا یه سری چیزه واسه این که شما ها رو ناراحت نکنم. در اصل باید بگم این یه «مهاجرت زورکی»ـه. البته این که احتمال طلا گرفتنم 100 برابر زیاد می‌شه منو امیدوار می‌کنه.(البته که دیگه نمی‌تونم بگم که «امید»وارم)
در هر صورت ممنون از این که وقت گذاشتی و نشون دادی که رابطه بین ما دو تا چقدر قویه.(هیچ کس نمی‌دونه تو تو لیست contact های من اولی.و تا حالا حداقل 500 تا ایمیل به هم زدیم!)
+توفیقی:
چه عجب شما احساسات نشون دادی! یه حسی می‌گه یه کوچولو ناراحتی ;)
ممنون!
ببین! بند آخر رو دست بخون:
 و آن‌هایی که می‌مانند هم تا چند سال دیگر می‌روند تا وطن را خالی از سکنه کنند.
می‌آی کنار من ایشالا دو سال دیگه
+امید(در پاسخ):
بله! آقای توفیقی افتخار دادن(!!) و سر زدن به اینجا!
دو سال دیگه تو رو هم می‌بینم باو(قید احتمالی هم نداره! فیزیک شریف تا ۴۰۰۰ قبول می‌کنه دیگه :|)
پاسخ:
+ من' :
من که با نشت کردن مخالف نیستم! البته نشتی داریم تا نشتی :)
حداقل توی این یه سال اون قدر شناختمت که بدونم الآن چه حسی داری...
حتمن هر کسی که تو رو میشناخته و نقیضه‌ات رو خونده فکری غیر از این نکرده...
به نظر من که تو هر جا باشی به حقت میرسی! :)
چاکرتم...

+ توفیقی' :
D:

+ من (در پاسخ)' :
خداییش 4000 هزار که دیگه نیست! شیمی شریف 3000 عه! پارسال فیزیک 1600 بود و ریاضی 2200.
۰۱ مهر ۹۴ ، ۰۸:۳۰ amirreza poorakhavan
آغا ایمیلو که دیدی؟(ایمیل 89اُم از Journey of No Return)
اون قسمت هایی از پست که می‌گه دارم می‌رو انرژی رو خط بزن تا ببینم چی می‌شه.
پاسخ:
آره...
بزار قطعی شه، کلن درستش می کنم!
+ "آغا" برای خانم‌ها به کار میره! دقت کن (: 
۰۶ مهر ۹۴ ، ۲۰:۵۴ amirreza poorakhavan
خیلی ممنون از آپدیت به موقع ات.
خوش باشی کلن.
پاسخ:
(:
تو هم...
۱۲ مهر ۹۴ ، ۲۲:۲۳ amirreza poorakhavan
نمی دونم چرا فکر می کنم که اگه رفته بودم حلی مجموع خوشحالی همه ی افراد روی کره ی زمین بیشتر از الان می شد...
ولی این دلیل نمی شه که خوشحالی من کمتره D:
#من_عاشق_انرژی‌ام
پاسخ:
|:
(:
۰۴ آذر ۹۴ ، ۲۱:۲۱ احسان کفشدار گوهرشادی
@arpa:
منم عاشق انرژی‌ام xD
اصن انرژی خیلی چیز خوبیه! وقتی انرژی داری هر کاری که دلت بخواد می‌تونی انجام بدی :)

(ضمن عرض سلام)
پاسخ:
موافقم (:

(ضمن عرض جواب سلام!)
۱۳ بهمن ۹۴ ، ۰۰:۲۲ AmirReza PoorAkhavan
One world , One energy
همه انرژی رو دوس دارن!
پاسخ:
طبیعتن خوب چیزیه که همه دوسش دارن (:
منم مخالفم با این فرار مغزها...ولی راسش اگه شما براتون فرصتش فراهم بشه و بتونید برید نمیرید؟؟؟
پاسخ:
نه تنها برای من، بلکه برای بقیه هم کاملن بستگی به شرایط اون زمان داره.
اما در کل اگه فرصتش پیش بیاد احتمال رفتنم فکر میکنم زیاد باشه.

+ طبیعتن رفتن برای کسب علم و برگشتن نه تنها مشکل ندارد، بلکه از اوجب واجبات است (:

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">